58 SVĚTLO 2014/6 architekturní a scénické osvětlení Mezi 16. a 19. říjnem 2014 se Praha již podruhé stala dějištěm festivalu světla Signal – a přestože to byl teprve druhý ročník, umístil se v žebříčku evropských festivalů světla britského listu The Guar-dian hned na druhém místě! Pojďme tedy trochu podpořit národní hrdost a podí-vejme se na fenomén festivalů světla tro-chu blíže: Co od nich můžeme očekávat? Co vlastně je festival světla? Jaké jsou fes-tivaly světla v zahraničí? Jak jsou takové festivaly financovány?Jako spoluzakladatel a kurátor praž-ského festivalu Signal se pokusím nabíd-nout na tyto otázky odpověď.Co jsou festivaly světla?Festivaly světla jsou pořádány po ce-lém světě, mají nejrůznější obsahy a for-my. V zásadě vždy jde o akce, které se konají po setmění v městském veřejném prostoru a nabízejí přehlídku umělecké či kreativní práce s umělým světlem. Je to tedy jakási dočasná „výstava“, ať již jde o objekty, instalace, či živé událos-ti typu performance nebo s prvky in-teraktivity.U nás v Evropě podobné festivaly zpravidla trvají tři až sedm dní, během nichž se představují umělci pracující s aktuálními technologiemi v urbánním prostoru.Na tyto festivaly (na jejich hlavní pro-gram) se většinou neplatí vstupné, to se zpravidla týká pouze vybraných dopro-vodných akcí, jakými jsou odborné kon-ference, setkání s umělci či festivalové koncerty, výstavy, párty nebo představení.Lokace a termín Lokace jednotlivých děl jsou vybí-rány podle mnoha hledisek. Například u architektonických videomappingo-vých projekcí je kromě architektonické či historické hodnoty třeba zvážit mnoho technicko-produkčních aspektů: kam bu-dou umístěny projektory, jak silné musí být, zda máme od budovy dostatečný od-stup pro projekci, zda nesvítíme přes ko-munikaci, zda je před budovou dost mís-ta pro diváky, zda je na toto místo dob-rý přístup, zda nebudeme rušit rezidenty Festivaly světla Světelný design v kostce – Část 15 Jan K. Rolník, Institut světelného designu zvukovou produkcí atd. Se světelnými instalacemi je to ještě obtížnější, proto-že každá je jiná. Jedna vyžaduje řeku či vodní hladinu, jiná zavěšení do prosto-ru, další třeba chce pracovat se sakrálním prostorem apod. Někdy hledáme insta-laci pro místo, jindy místo pro instalaci. Je-li to možné, necháváme umělce, aby místo pro svou instalaci vybrali sami. Kromě silně frekventovaných míst (jako je v Praze Staroměstské náměstí, Kam-pa apod.) se snažíme nalézt i místa, která jsou pro obyvatele či návštěvníky města „neviditelná“, abychom je pro ně „obje-vili“. (Když zde říkám „my“, mluvím za kurátorský tým festivalu Signal, ale i za další evropské festivaly, s jejichž kuráto-ry jsem se setkal.)Pro realizaci festivalu světla potřebu-jeme ve městě primárně tmu. Ta v růz-ných ročních obdobích na různých mís-tech Evropy (natožpak na jiných konti-nentech) přichází v různou denní dobu. Vzhledem k tomu, že v Evropě jsou svě-telné festivaly většinou koncipovány jako „akce pro celou rodinu“ a navíc vystavená díla často obsahují zvukovou stopu, bý-vají festivaly odsunuty více do podzimu nebo zimy. Jednoduše proto, že se dřív stmívá. Je jen několik výjimek – festiva-lů (např. v Lublani nebo v Toruni), které se konají v letním období.Obr. 2. Tchajwanský velký festival lampionů v Pingxi je tradičním festivalem, který se koná už přes dva tisíce let; je jakousi jarní oslavou ustupující tmy (foto: www.jadeturtlerecords.blogspot.com)Obr. 1. Největší meziná-rodní festival sněhu a ledu v Harbinu (Čína) má svůj počátek v roce 1963 jako mezinárodní přehlídka ledo-vých svítilen; v roce 2007 dosáhl zápisu do Guinnessovy knihy rekordů s nej-větší skulpturou vytvořenou ze sněhu a ledu; socha měla šířku 250 m, výšku 8,5 m a byla vytvořena z 13 000 m3 sněhu (foto: wi-kipedie http://en.wikipedia.org/wiki/Harbin_ Internati-onal_ Ice_ and_ Snow_ Sculptu-re_ Festival)