Rozhovor s Benem Ratcliffem
Ben Ratcliffe je zkušený učitel, profesor a lektor. Polem jeho působnosti je světelný design, který studuje a učí více než 20 let. Coby zakladatel experimentální divadelní skupiny Theater Co-operative a režisér Youth Theatre umí nahlédnout tvůrčí proces ve vzdělávacím a manažerském kontextu. Rád pracuje v týmu a věří spíše v synergii než v kompromis a povznáší světelný design na úroveň příběhu, scénografie a interpretace, které byly tradičně zastávány textem, prostorem a hercem.
Jaký byl váš první kontakt s divadlem?
Škola, rodiče – nemůžu si vzpomenout.
Kdy jste dostal nápad pracovat v oblasti divadelnictví?
Vždy to byl faktor v mém životě, dokonce i když mě moji učitelé a rodiče povzbuzovali, abych dělal rozumnou práci!
A co světelný design, jaká byla vaše první zkušenost?
Navrhování pro Half Moon Young Peoples Theatre v Londýně – když mi podali kus papíru a tužku a prohlásili „ ty teď děláš tohle“.
Mohl byste říct 5 slov, která jsou pro vás podstatou světelného designu?
Pozorování, zapojení se, kontext, rovnováha, komunikace.
Později jste začal učit světelný design, co je podstatou vaší metody?
Experimentování a reflexe. Porozumění cíli práce a jejího kontextu: obecenstvo je všechno.
Jaký je nejlepší způsob, jak učit světelný design?
Široké humanistické vzdělání, které pokrývá vědu a humanitní vědy, neustálé vracení se ke světlu a k tomu, jak jsme do něho zapojeni. Experiment malého rozsahu a poté použití v rozsahu velkém, opakovaně. Dostat lidi k tomu, aby zjednodušeně testovali a holisticky předváděli. Dívat se na každý nástroj ve vybavení designéra a chápat, proč jsou používané.
Jak kombinujete obě vaše zkušenosti jako světelného designéra/ přednášejícího a hrajícího učitele? Je to pro vás výhoda?
Motiv k akci jak pro designéra, tak pro herce vychází z téhož samého faktu: poctivé a čisté zapojení se a synergie mezi umělcem a řemeslem. Vztah mezi fyzickým a světelným představením je setrvalý, když je takto vnímán diváky.
Na čem právě pracujete?
Na dílně zkoumající příběhy, vzpomínky a prostory.
Co očekáváte v blízké budoucnosti?
Rozvinutí spojení s pevninskými Evropskými modely světelného designu.
Jaký je váš nejoblíbenější prostor, ve kterém / se kterým pracujete?
Black box poskytuje nepopsané plátno; jevištní portál poskytuje spojení s nekonečnem; vybavený prostor poskytuje synergii.
Máte nějaké oblíbené zdroje světla? Které zdroje používáte doma?
Wolframová žárovka je plná archaické resonance a vztahuje se k našemu organismu. Den/ noc je plný změny a rozsáhlé spektrální textury.
Co si myslíte o reaktivním / interaktivním osvětlování v každodenním použití (domov, veřejný prostor)?
Budoucnost leží v kontrolování světla. Neměnné světlo je velmi mladé a my jsme z něho stále ještě v dětském úžasu.
Máte rád nové technologie ve svícení? Jak je sledujete?
Nové technologie jsou o tom, jak a proč používáme věci, ne které nové věci umíme vyrobit. Má práce mě dovádí k neustálému kontaktu s novými a uznávanými designéry a průmyslem, který je vybavuje svými nástroji.
Co si myslíte o výroku: “ svícení = video, video = svícení”?
Kostýmy = opony, opony = kostýmy. Jen protože používají ten samý materiál, neznamená to, že jsou ta samá věc. Tvořivost z kontaktu mezi těmito dvěma by měla být daleko důležitější než jednoduchost, s jakou se mohou dát dohromady.
Jaký je váš názor na politiku ohledně wolframových žárovek v Evropské unii?
Je to zástěrka, aby se prodalo víc zboží – průmyslem vedený fašismus. Lepší využití světla jak přirozeného tak umělého ušetří více zdrojů než objevování zdrojů nových.
Uměl byste popsat váš styl ve světelném designu?
Synergie a detail proudící skrze čas.